Elektrický pohon je jednou z alternativ ke klasickým spalovacím motorům. V dnešní době je ale mnoho lidí, kteří stále preferují spíše klasické agregáty spalující benzín nebo naftu. Pokud si chcete přičichnout k elektřině pod kapotou, je pro vás ideální hybrid nebo plug-in hybrid. První jmenovaný nemá zásuvku a elektřinu pro svou potřebu vyrábí jízdou nebo samotným spalovákem. Zde se dostáváme k průměrné spotřebě okolo 4 litrů na 100 km.
Naopak Plug-in hybrid může energii sám vytvářet, stejně jako hybridní varianta, ale primárně ji získává z externích zdrojů. Kromě klasické nádrže (většinou na benzín) má v útrobách větší baterii, která zajišťuje dojezd okolo 50 – 120 km. A právě tuto jmenovanou variantu jsme měli možnost vyzkoušet pod kapotou vozu Cupra Leon Sportstourer v krásném šedém lakování. Dojmy a kvality vozu Cupra Leon Sportstourer jsme měli již možnost otestovat v minulosti. Článek s našimi dojmy a zjištěním si můžete přečíst zde. Dnes se zaměříme primárně na výhody a nevýhody plug-in hybridního pohonu, jak se nám s ním jezdilo a samozřejmě se podíváme do interiéru. Závěrem samozřejmě nahlédneme i do ceníku.
Letem světem interiérem
O kvalitě jsme mluvili již v předchozím článku, ale pojďme si připomenout co od vozu můžeme čekat. Měkčené plasty najdeme po celém interiéru. Žádné tvrdé a levné plastové části zde nejsou. Vše vypadá kvalitně, nikde nic nevrzalo nebo nebouchalo. Sedačky jsou pohodlné s výrazným bočním vedením, které má za úkol vás udržet na místě během rychlých průjezdů zatáčkami. Volant je kožený s prošíváním v barvě bronzu. A vůbec, tento barevný akcent najdeme i na jiných místech, jako například na rámečcích výdechu klimatizace, na opěrce vpředu nebo na sedačkách.
Ač je Leon sportovněji zaměřený, prostoru je všude dost, nad hlavami cestujících nebo před koleny vzadu. Pohodlná područka nabízí zároveň i držák pro až tři nápoje. A když už jsme u pití, velkou 1,5l lahev lze umístit vzadu do kapes ve dveřích. To stejné pak platí i pro cestující vpředu. Systém sledování mrtvého úhlu využívá ambientního osvětlení pro varování před přijíždějícím autem. O energii elektronických zařízení se starají 2 USB-C konektory vpředu, 12V zásuvka v područce vpředu a dva USB-C konektory na konci středového tunelu pod výdechem třízónové klimatizace. Pokud Leon zjistí, že některé sedadlo není využíváno, nastaví systém danou zónu režimem eco, aby se zbytečně nechladilo nebo netopilo do nevyužitého prostoru.
Výhled z vozu je skvělý. Zpočátku jsme měli obavy z hodně zkoseného předního okna, že bude bránit výhledu, ale naštěstí bylo vše v pořádku. Pro uložení zavazadel je k dispozici 470 litrů v zadní části vozu. To sice není úplně oslňující objem, pro přepravu hromady věcí ale naprosto postačí. K dispozici je samozřejmě ještě kastlík před spolujezdcem nebo prostor pod područkou mezi předními sedadly. Drobnosti pak můžete dát na středový tunel vedle ovladače jízdního režimu nebo na začátek středového tunelu do místa pro bezdrátovou nabíječku. Převoz dlouhých věcí umožňuje „průstřel“ do kufru pod područkou zadních sedadel.
O audiosoustavu se postarala renomovaná značka Sennheiser, což znamená záruku kvality. A stejně jako v případě předchozího testovaného Leona, i zde panovala naprostá spokojenost. Infotainment šlapal bez záseků nebo problémů se spojením. Samozřejmě je k dispozici bezdrátové Android Auto či Apple Car Play. Na zádi najdeme svítící logo Cupra. Samozřejmě první otázka byla, jak se otvírá víko zavazadlového prostoru. A naštěstí na tuto otázku brzy nacházíme odpověď. Stejně jako v předchozích testovaných vozech se tlačítko nachází na pravé koncové svítilně v dolní části.
Oproti klasickému hybridnímu systému umí e-hybrid získávat energii i z externích zdrojů. Maximální nabíjecí výkon stejnosměrným proudem dosahuje 50 kW. Za půl hodiny tak lze dobít na klasických veřejných nabíječkách energii pro plný elektrický dojezd. Nám se podařilo naměřit až 45 kW. Během jednoho většího nákupu lze získat až 110 kilometrů čistě elektrického dojezdu. O tom si něco napíšeme v další kapitole. Oproti klasické jednapětce ztratila palivová nádrž na objemu. E-hybrid vozí v útrobách nádrž s kapacitou 40 litrů.
Jízda s Leonem ST e-hybrid
Pod kapotou máme jedna-pětku s výkonem 110 kW (150 koní). Tomu sekunduje elektromotor s maximálním výkonem 55 kW (75 koní). Celkový systémový výkon dosahuje hodnoty 150 kW (204 koní) s točivým momentem 350 Nm, který je dostupný již od 850 otáček. Maximální rychlost, kterou může Cupra Leon Sportstourer e-hybrid jet, dosahuje hodnoty 220 km/h.
Jízdní profil agregátu nás příjemně překvapil. Výhodou elektromotoru je rychlé odlepení z místa. Stačí pustit brzdový pedál a vůz se okamžitě pohne. Žádné prostoje nebo přemýšlení, zda se pojede nebo ne. Zrychlení je sice prudké, trhače asfaltu ale nečekejte. Metu 100 km/h dosáhne plug-in hybrid od Cupry za 7,9 s. A aby byl výčet čísel kompletní, podíváme se ještě na akumulátor. Ten má kapacitu 19,7 kWh.
Všechny výše uvedené hodnoty bohatě stačí na zajímavou pružnost, svižnou jízdu i pohodlné předjíždění na běžných silnicích. Reakce na plynový pedál jsou okamžité. Většinu času jsme jezdili na elektřinu, případně v režimu hybrid. V druhé půlce testu jsme nechali baterku prázdnou a jízda probíhala za pomoci klasického spalovacího agregátu s občasnou asistencí elektřiny. Pokud máte nabitý akumulátor, můžete si zvolit, zda má řídící jednotka preferovat jízdu pouze na elektřinu nebo se při potřebě vysokého výkonu přiklonit i ke spalovacím agregátu. Pokud ale nastavíte hybridní režim, i přesto se bude Leon snažit udržovat elektrický pohon.
Elektrický pohon samozřejmě znamená jízdu bez jakéhokoliv hluku od pohonné jednotky. Nicméně ani když se pustí spalovací agregát není žádný výrazný hluk slyšet. A to ani ve vyšších otáčkách. Přechod mezi spalovací a elektrickou jednotkou je prakticky nerozpoznatelný. Žádné cuknutí nebo řev se nekoná.
Nastavení podvozku je ideální pro zábavnou jízdu po okreskách se zatáčkami. Jedete a vychutnáváte si ten pocit jistoty, Leon poslechne na otočení volantem, ani se nijak prakticky nenaklání. To ale ruku v ruce přichází s protikladem v podobě rozbitých silnic. Námi testovaný Leon byl posazen na nízkoprofilových pneumatikách a v kombinaci s tužším podvozkem uzpůsobeným na svižnější a zábavnější průjezdy zatáček bylo cítit mnoho nerovností na vozovce. Větší díry nebo nerovnosti znamenaly naklepávání a poskakování. Přenos části menších výtluků nebo překážek na vozidlo by mohly vyfiltrovat vyšší pneumatiky.
Ve výsledku ale není mnoho věcí, na které bychom si mohli stěžovat. Jistě, na nerovných silnicích budete poměrně často poskakovat a snímání dopravních značek nefunguje stejně jako u jiných vozů nijak zázračně (sledování se dá jednoduše vypnout na displeji infotainmentu na roletce), ale celkově jsme byli nadmíru spokojeni. Pohon e-hybridu je výborný přechod mezi elektromobilem a spalovacím agregátem. Jestliže máte obavy, jestli najdete dostupné nabíječky, pak vězte, že v navigaci infotainmentu jsou uloženy lokace nabíječek, k nimž vás samozřejmě mapa nasměruje. Všude se tak můžete podívat, kde máte zdroj elektrické energie.
Pro koho je plug-in hybrid?
Tou základní otázkou, kterou si musíte položit při pořizování vozu, je k jakému účelu si automobil pořizujete. Pokud plánujete jezdit okresky, primárně po městě a výjimečně dálnice, bude pro vás ideální elektromobil, případně sáhněte pro hybridní variantu. Ta kombinuje výhody elektromobilu a stabilitu spalovací jednotky. Pokud máte doma soláry a k nim domácí nabíječku, pak by pro vás mohl být vhodný opět elektromobil, případně plug-in hybrid, pokud máte z elektromobilu obavy. Moderní plug-in hybridy již poskytují dlouhý elektrický dojezd a s předvídavostí můžete překonat i 110 – 120 kilometrů. Což se nám bez problémů povedlo.
Jak již bylo zmíněno, Leon Sportstourer e-hybrid má stále dost velkou palivovou nádrž, která vám umožní ujet 700 kilometrů. Když k tomu přidáte baterii, dostanete se na dojezd 800 – 820 kilometrů. Pokud máte doma nabíječku, můžete jezdit pouze na elektřinu, a přitom mít stále v záloze benzínový pohon. A navíc pokud disponujete solárními panely, můžete jezdit zadarmo a přitom nemusíte čekat několik hodin, až se dobije obrovský akumulátor elektromobilu z běžné domovské nabíječky.
Verdikt
S plug-in hybridním Leonem jsme ujeli více než 720 kilometrů. Během cesty jsme vystřídali město, dálnici i okresky. 280 kilometrů ukrojilo město a okolí, přibližně 250 km z celého počtu zabraly dálnice a okresky pak využily zbytek. Zpočátku jsme se snažili dobíjet baterii během nákupu na veřejné nabíječce, čímž jsme ušetřili palivo spalovací jednotky. Pak jsme nechali akumulátor vybít a využívali jsme vůz jako klasický hybrid. Co si dobil jízdou, to mohl následně spotřebovat.
Pohyb na elektřinu ukázal spotřebu přibližně 16 kWh. V polovině týdne se pak kombinovala jízda na elektřinu a benzín. Finální spotřeba benzínu se zastavila na hodnotě 4,1 l/100 km. A samozřejmě ve chvílích jízdy na benzín klesala průměrná spotřeba energie (ve výsledku 6,7 kWh). Ale samozřejmě vždy bude záležet na trasách a způsobu jízdy. My využívali klimatizaci a veškeré komfortní spotřebiče tak, jak by to udělala většina uživatelů.
Celková spokojenost je tudíž na místě. Při pohledu do ceníku zjistíme, že už se ale pohybujeme v našem případě nad hodnotou 1 milionu za vůz. Nicméně základní 1.5 TSI začíná na částce 829 900 Kč. Na verzi eTSI si připravte už 934 900 Kč. Dieselový dvoulitr pořídíte za 964 900 Kč. K dispozici je ještě 2.0 TSI o výkonu 150 kW (204 koní) za cenu 989 900 Kč. A konečně námi testovaný e-hybrid v karosářské verzi Sportstourer stojí 1 089 900 Kč. Silnější varianty lze ještě pořídit ve verzích VZ a VZ Extreme. Různé pakety a rozšíření základní (ale i tak bohaté) výbavy pak zvyšují cenu poměrně výrazně.
| Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid | |
| Objem motoru (l) | 1,5 |
| Počet válců | 4 |
| Maximální výkon spalovací jednotky/otáčky (kW/min-1) | 110/5 000 – 6 000 |
| Maximální točivý moment spalovací jednotky/otáčky (Nm/min-1) | 250/1 500 – 4 000 |
| Palivo | Natural 95 |
| Maximální výkon systémový (kW) | 150 |
| Maximální točivý moment systémový/otáčky (Nm/min-1) | 350/850 – 4 000 |
| Kapacita akumulátoru (kWh) | 19,7 |
| Maximální dobíjecí výkon (kW) | 50 |
| Maximální rychlost (km/h) | 220 |
| Zrychlení 0–100 km/h (s) | 7,9 |
| Spotřeba: Kombinovaná (l/100km) | 0,3 – 0,4 |
| Pohon | 4×2 |
| Převodovka | Automatická 6stupňová DSG |
| Provozní hmotnost (kg) | 1 720 |
| Maximální hmotnost (kg) | 2 140 |
| Objem palivové nádrže | 40 |
| Délka (mm) | 4 656 |
| Šířka (mm) | 1 992 |
| Výška (mm) | 1 438 |
| Rozvor (mm) | 2 686 |
| Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1 535/1 513 |
| Velikost zavazadlového prostoru (l) – základní / zadní sedadla sklopená | 470/1 450 |
| Cena vozu (Kč) | 1 089 900 |